Automatisch minder belasting op woning vanaf 2019

Jef Van Damme (sp.a) is verheugd met automatische toekenning van de kortingen op de onroerende voorheffing voor gezinnen met kinderen en personen met een bescheiden woning

Maandag 2 oktober 2017 — Vanaf volgend jaar wordt de dienst onroerende voorheffing in Brussel overgeheveld van de federale administratie naar het Brussels Gewest. Daardoor zal men vanaf 2019 automatisch een korting toekennen aan alle gezinnen die daar recht op hebben. Nu moet men die aanvragen. Dat antwoordde minister van Financiën Guy Vanhengel op een vraag van Jef Van Damme (sp.a) in het Brussels Parlement. sp.a vraagt al jaren om deze onrechtvaardigheid recht te trekken.

Elk jaar krijgen eigenaars een factuur in hun bus voor het kadastraal inkomen van hun woning, dat is de jaarlijkse gewestelijke belasting op het bezit van uw huis. Voor een deel van de bevolking, zoals voor gezinnen met kinderen of met een bescheiden woning, bestaat er een korting om die kost te verzachten. Die krijg je wel alleen als je het aanvraagt. Vanaf 2019 wordt de korting automatisch toegekend.

“Het was een weinig sociale maatregel. De meeste Brusselaars zijn niet op de hoogte van deze kortingen, dus ze werden enkel toegekend aan die mensen die de kleine lettertjes kunnen lezen. Niet de mensen die hem het meest nodig hebben dus. Het zou om 183 euro per jaar per gezin gaan. Voor vele mensen is dit een aanzienlijk bedrag. Ik ben dus zeer tevreden dat de regering dit nu recht zet,” aldus Jef Van Damme.

Jef Van Damme
Jef Van Damme fractieleider sp.a Brussels parlement at sp.a fractie BHG – RVG