Brussel start een pilootproject rond statiegeld

Jef Van Damme (sp.a) is blij dat Brussel het voortouw neemt in het statiegeld debat

Dinsdag 17 juli 2018 — “Het Brussels Gewest gaat een proefproject rond statiegeld opstarten.” Dat antwoordde Brussels minister voor Leefmilieu Céline Fremault op een vraag van Jef Van Damme (sp.a) hierover. Brussel zou wel liefst hebben dat statiegeld in heel België wordt ingevoerd.

Ons land kampt met een probleem van zwerfvuil. Verschillende andere Europese landen voerden daarom statiegeld op flesjes en blikjes. Op de vele zomerfestivals die onze stad rijk is werkt het systeem van statiegeld goed voor drankbekertjes, terwijl flesjes en blikjes die in winkels worden verkocht vaak het straatbeeld ontsieren.

Jef Van Damme: “De Brusselse straten en pleinen zijn vaak te vuil. Daarom zijn wij voor een systeem van statiegeld. Dat is de beste manier om zwerfvuil tegen te gaan en schaarse grondstoffen te hergebruiken met een minimaal verlies van energie.”

Jef Van Damme ondervroeg Brussels minister Céline Fremault hierover in het Brussels Parlement. De minister antwoordde dat Brussel voorstander is van een invoering van statiegeld, op voorwaarde dat het in heel België gebeurt. Om stappen in deze richting te zetten zal Brussel nog dit jaar een pilootproject opstarten waarbij tegoedbonnen worden gegeven bij blikjes in sommige verkooppunten.

Jef Van Damme is blij dat Brussel het voortouw neemt: “In Vlaanderen blokkeren N-VA en Vld dit dossier. Gelukkig zet Brussel wel stappen vooruit. Ik hoop dat op korte termijn de geesten rijpen en dat we binnenkort in het hele land statiegeld kunnen invoeren. Het zou de netheid van onze hoofdstad zeer ten goede komen.”

Jef Van Damme fractieleider sp.a Brussels parlement, sp.a fractie BHG – RVG