Brussel voert praktijktests in tegen discriminatie van huurders

Fouad Ahidar (sp.a) is tevreden dat Brussel de strijd tegen discriminatie opvoert

Vrijdag 27 april 2018 — Brussel gaat een ordonnantie invoeren die het mogelijk maakt discriminatie van huurders op bijvoorbeeld leeftijd, handicap, geslacht, seksuele geaardheid of etnische achtergrond te controleren via praktijktests en te beboeten. Fouad Ahidar (sp.a), voorzitter van de commissie Huisvesting van het Brussels Parlement, reageert tevreden met deze belangrijke stap vooruit.

Een geschikte huurwoning vinden in Brussel is niet makkelijk, maar voor mensen sommige mensen is het moeilijker dan voor andere. Uit onderzoek blijkt immers dat heel wat kandidaat-huurders zich geconfronteerd zien met discriminatie, bijvoorbeeld omwille van hun leeftijd, een handicap, hun seksuele geaardheid of hun etnische achtergrond. Dit is uiteraard verboden, maar erg moeilijk te bewijzen. Daaraan zal Brussel in de toekomst een mouw passen: er komt een wettelijke basis om bij een vermoeden van discriminatie te controleren via zogenaamde praktijktests. Ook worden de boetes aangescherpt.

Fouad Ahidar is erg tevreden met deze stap vooruit:

“Ik pleit al lang voor dergelijke praktijktests. Ik ben dan ook erg blij dat we nu eindelijk deze stap vooruit kunnen zetten. We geven hier als overheid een belangrijk signaal: discriminatie is verboden, en we spannen ons ook in om het op te sporen en te sanctioneren.”

Ahidar is erg trots dat Brussel hierbij vooruitloopt in België:

“Eerder voerden we in Brussel al praktijktesten op de arbeidsmarkt in, nu pakken we discriminatie van kandidaat-huurders aan. Ik hoop dat de andere gewesten in België snel zullen volgen.”

Fouad Ahidar Brussels volksvertegenwoordiger sp.a at sp.a fractie BHG – RVG
Jef Van Damme fractieleider sp.a Brussels parlement at sp.a fractie BHG – RVG