“De decumul kan nu snel worden ingevoerd in Brussel”

Jef Van Damme (sp.a) vindt dat de vertragingsmanoeuvres nu lang genoeg hebben geduurd

Dinsdag 22 mei 2018 — Er is geen juridisch obstakel voor een goedkeuring van de decumul in Brussel. Dat heeft de Raad van State geoordeeld in een recent advies over de materie. “Niets staat dus een snelle goedkeuring van de decumul in de weg,” vindt Jef Van Damme, fractieleider voor sp.a in het Brussels Parlement.

Enkele partijen die tegen decumul zijn (Open Vld, N-VA en CD&V) hadden een bijkomend advies gevraagd aan de Raad van State. Hun stelling was dat er een bijzondere (tweederde) meerderheid nodig zou nodig zijn om een decumul tussen enerzijds burgemeester, schepen of OCMW-voorzitter en anderzijds parlementslid in te voeren in Brussel. De Raad van State maakt nu van deze redenering brandhout. Het Brussels Parlement kan met een gewone meerderheid de decumul stemmen.

Jef Van Damme vindt dat de vertragingsmanoeuvres nu lang genoeg hebben geduurd:

“Niets staat een goedkeuring in het Parlement van de decumul nu in de weg. Sp.a is absoluut voorstander van een decumul, onze partij voerde intern al een cumulverbod in. Wij vragen dat het voorstel dat de decumul in Brussel invoert nu snel ter stemming wordt voorgelegd.”

Jef Van Damme fractieleider sp.a Brussels parlement at sp.a fractie BHG – RVG