Fouad Ahidar eist de erkenning van de Palestijnse staat

Vrijdag 25 mei 2018 — Het Brusselse parlement debatteert vandaag over een resolutie over de schending van de mensenrechten in Gaza en de Westelijke Jordaanoever. Brussels parlementslid en Eerste ondervoorzitter Fouad Ahidar (sp.a) verdedigt deze resolutie. Tegelijkertijd betreurt hij de zwakke reactie van de federale overheid.

Het voorstel van resolutie van de meerderheid, gesteund door de groenen, wil een duidelijk standpunt van de federale overheid. De federale overheid moet eisen dat Israël het internationale recht respecteert. Verder moet Israël de blokkade in Gaza onmiddellijk opheffen en de illegale bezetting van de Palestijnse gebieden stopzetten. Het Brussels parlement wil ook dat de bepalingen van de Brusselse economische missies naar Israël herbekeken worden.

Fouad Ahidar: “We beseffen dat het Brusselse parlement hier niet voor bevoegd is.  Maar we willen een duidelijk signaal geven aan de federale overheid. Die moet zijn verantwoordelijkheid nemen en de moorden veroordelen die nu al tientallen jaren dagelijkse realiteit zijn voor de Palestijnse bevolking. Met de ondertekening van deze resolutie veroordelen de Brusselse politieke partijen de acties van Israël.”

Sinds 30 maart jongsleden worden vele vreedzame betogingen gehouden op de grens tussen Gaza en Israël. Honderden Palestijnen kwamen daarbij om het leven, waaronder veel kinderen. Al meer dan 10 jaar houdt Israël de blokkade van Gaza in stand. Fouad Ahidar betreurt dat de Palestijnse zaak pas op de politieke agenda komt als er doden vallen.

“Sinds het begin van die blokkade zijn al duizenden Palestijnen omgekomen. De levensomstandigheden van de Palestijnen in de Gazastrook zijn mensonwaardig. Organisaties ter plaatse trekken aan de alarmbel: de situatie is onhoudbaar. Wij zullen niets veranderen met resoluties. De staat Israël is al verschillende keren veroordeeld voor de illegale bezetting, voor oorlogsmisdaden en de  mensonwaardige praktijken. En toch verandert er niets. Het is hoogtijd dat de EU en dus ook België de Palestijnse staat erkent. Mijn federale collega Dirk Van der Maelen heeft in die zin een voorstel ingediend in het Federale parlement. Als staat kan de Palestijnse overheid zijn stempel drukken op de internationale gemeenschap. Het Palestijnse volk lijdt nu al 70 jaar. Het is genoeg geweest.”

Fouad Ahidar Brussels volksvertegenwoordiger sp.a at sp.a fractie BHG – RVG