Fouad Ahidar wil praktijktesten voor de huurmarkt

Donderdag 10 november 2016 — Parlementslid en voorzitter van de Commissie Huisvesting in Brussel, Fouad Ahidar (sp.a), wil dat de Brusselse regering praktijktesten organiseert op de huurmarkt. Heel wat Brusselaars worden geconfronteerd met racisme als ze een huis willen huren. Fouad Ahidar interpelleert hierover de Brusselse minister van huisvesting over de kwestie. Sinds oktober worden dergelijke praktijktesten georganiseerd in de stad Gent, op initiatief van de sp.a.

Ook in Wallonië organiseert de minister van huisvesting zogenaamde ‘contrôles mystères’ door gemandateerde mensen. Zij onderzoeken of racisme op de huurmarkt. De vraag van Fouad Ahidar kadert niet alleen in de strijd tegen discriminatie en ongelijkheid, maar ook in de toegankelijkheid van de huurmarkt voor elke burger.

Vandaag de dag worden nog altijd mensen gediscrimineerd als ze een huis willen huren. Allerlei reden worden aangehaald om iemand te weigeren: een naam die wat vreemd klinkt, een donkere huidskleur, een éénouderfamilie, een handicap hebben, homo of lesbienne zijn.

Het laatste rapport van Unia, het Interfederaal Gelijkekansencentrum bevestigt dit. In 2015 heeft het 154 klachten ontvangen van discriminatie op de huurmarkt op basis van origine. Volgens hetzelfde rapport antwoordt 42 % van de immobiliënagenten positief op de vraag van huiseigenaars om kandidaten van vreemde origine te weren.

Fouad Ahidar wil dat de regering eigenaars sanctioneert als discriminatie bewezen is.  Hij pleit ook voor de oprichting van een organisatie die als tussenpersoon fungeert. De organisatie huurt in de plaats van de huurder en verhuurt dan door aan de huurder. De organisatie garandeert dat de huur wordt betaald en dat het pand in goede staat wordt achtergelaten. Zo wordt discriminatie op een efficiënte manier de kop in gedrukt.

Fouad Ahidar Brussels volksvertegenwoordiger sp.a at sp.a fractie BHG – RVG