Geen plastic zakjes meer op Zuidmarkt vanaf 1 januari 2017

Ondersteuning voor marktkramers vanuit gemeente Sint-Gillis

Vrijdag 23 december 2016 — Vanaf 1 januari 2017 geldt op de Zuidmarkt een verbod op het gebruik van plastic wegwerpzakjes. De gemeente Sint-Gillis besliste in 2015 het verbod op al haar markten progressief in te voeren. Eerst kwam de maandagavondmarkt op het Van Meenenplein  aan de beurt en sinds 1 september 2016 ook de dagelijkse markt op het Sint-Gillisvoorplein.

"Door te beginnen met een kleine avondmarkt en nadien met de dagelijkse markt op het Voorplein hebben we veel geleerd en zijn we klaar voor de grootste markt van het land, een markt met maar liefst 450 marktkramers. De sensibilisering is al een tijdje bezig en als deze omslag lukt, hebben we in enkele jaren tijd een grote stap gezet naar minder plasticvervuiling en meer propere markten," zegt Willem Stevens (sp.a), schepen van Duurzame Ontwikkeling in de gemeente Sint-Gillis.

De gemeente stelde een communicatiebureau aan om zowel de marktkramers als de bezoekers te informeren. Op en rond de markt worden affiches opgehangen en er zullen herbruikbare tassen worden verspreid op de markt. In de loop van 2017 zullen de marktkramers ook kunnen deelnemen aan een groepsaankoop van herbruikbare tassen. De Gemeente heeft er vertrouwen in dat marktkramers vlot zullen overstappen naar een plastic-loze markt. De eerste maand zal de gemeente soepel omgaan met het verbod. Daarna zal ze duidelijker controleren. Het gemeentereglement biedt de mogelijkheid om een marktkramer die nog steeds plastic zakjes geeft aan klanten, na twee waarschuwingen drie weken van de markt te houden.

De gemeente Sint-Gillis loopt met het verbod voorop in België maar volgt de Europese regelgeving, die lidstaten verplicht om het gebruik van plastic naar beneden te halen. Vanaf 1 september 2017 zal het in het hele Brusselse Gewest ook verboden zijn om plastic zakjes voor eenmalig gebruik mee te geven aan de kassa van de supermarkt.

De NGO Surfrider Foundation, die met haar internationale acties en petities aan de basis ligt van de verstrengde Europese regels, promoot het project van de gemeente Sint-Gillis als een goed voorbeeld van hoe een verbod op plastic zakjes kan worden ingevoerd (http://www.surfrider.eu/guide-bonnes-pratiques-dire-non-aux-sacs-plastique).

Willem Stevens
Willem Stevens Schepen van Informatica, administratieve vereenvoudiging en duurzame ontwikkeling