‘Innovatief denken om bijkomende sociale woningen te creëren’

Commissie Huisvesting Brussels Parlement buigt zich over community land trust (CLT)

Woensdag 27 september 2017 — Brussel heeft een hoge nood aan betaalbare woningen. De bouw van sociale woningen verloopt te traag en de wachtlijsten voor gezinnen die in aanmerking komen zijn veel te lang.

Op initiatief van commissievoorzitter Fouad Ahidar (sp.a) buigt de commissie Huisvesting van het Brussels Parlement zich op donderdag 28 september over een innovatieve manier om sociale woningen te realiseren via het systeem van ‘community land trust’ (CLT). Een community land trust is een trust die individuele eigendomsrechten van de woningen combineert met collectieve landeigendom. Op deze manier kunnen woningen aan een lagere prijs ter beschikking worden gesteld van de bewoners, het land blijft eigendom van de gemeenschap. Bijkomend voordeel is dat er op een actieve manier aan gemeenschapsvorming wordt gedaan.

Op dit manier zijn er al projecten met CLT’s in Brussel en Gent. Fouad Ahidar hoopt dat deze iniatieve navolging krijgen. De dialoog in de commissie Huisvesting kan er voor Ahidar toe leiden dat het beleid deze vorm van sociaal wonen nog meer ondersteunt.

De hoorzittingen in de commissie Huisvesting vinden plaats in het Brussels Parlement op donderdag 28 september om 14.30 uur.

Fouad Ahidar
Fouad Ahidar voorzitter commissie huisvesting at sp.a fractie BHG – RVG