Inspraak voor buurtbewoners bij de aanleg van nieuwe stations in Schaarbeek-Evere

Hannelore Goeman (sp.a) is blij met het voorziene participatietraject

Woensdag 21 juni 2017 — De nieuwe metrolijn naar het noorden van Brussel (Schaarbeek, Evere) is een van de grootste infrastructuurprojecten in Brussel voor de komende tien jaar. De aanleg van nieuwe stations zal grote impact hebben op hun buurt. Er komt ook een participatietraject om de buurtbewoners te betrekken bij het project, antwoordde bevoegd minister Pascal Smet (sp.a) op een vraag van parlementslid en Schaarbekenaar Hannelore Goeman (sp.a).

De Brusselse Regering besliste om de noord-zuid premetro om te bouwen tot een echte metrolijn en te verlengen met 7 nieuwe stations in Schaarbeek en Evere. Schaarbekenaar en Brussels Parlementslid voor sp.a Hannelore Goeman is blij met deze bijkomende investeringen in het openbaar vervoer in dit deel van de stad:

"Schaarbeek en Evere kunnen deze bijkomende ontsluiting met het openbaar vervoer goed gebruiken. Tegelijk biedt de bouw van nieuwe metrostations ook heel wat opportuniteiten op vlak van de ontwikkeling van de publieke ruimte, multimodaliteit en de integratie van de metro in de buurt errond. Meer en meer wordt bij de planning van dergelijke ingrijpende infrastructuur gewerkt met ontwerpwedstrijden en een participatief traject. Wij vinden dat heel belangrijk: niemand kent de noden van de eigen wijk zo goed als de buurtbewoners".

Goeman is dan ook blij met het antwoord van bevoegd minister Pascal Smet (sp.a), maandag in de commissie Infrastructuur van het Brussels Parlement. De minister antwoordde dat hij bijkomende middelen vrijmaakt om de volledige omgeving van de nieuwe metrostations heraan te leggen. Bovendien zal er een professioneel begeleid participatietraject worden opgezet zodat buurtbewoners en verenigingen betrokken worden.

"Brussel heeft een achterstand weg te werken op vlak van een participatieve beleiding bij grote projecten. De aanleg van het (bovengrondse) deel van de nieuwe metrolijn 3, is een uitgelezen kans om te kiezen voor een nieuwe aanpak. Ik ben dan ook blij dat bij de aanleg van de nieuwe metrolijn 3, ongetwijfeld het grootste openbaar vervoerproject in jaren, Pascal Smet ervoor kiest om de buurtbewoners en het verenigingsleven te betrekken".

Hannelore Goeman
Hannelore Goeman Brussels volksvertegenwoordiger sp.a, sp.a fractie BHG – RVG