Maak van het koninklijk domein geen burcht maar een park

Hannelore Goeman (sp.a) pleit voor het openstellen van een deel van het koninklijk domein in Laken voor de omwonenden

Maandag 12 december 2016 — Deze week ontstond er discussie over de veiligheid van het Koninklijke domein van Laken, die zou niet voldoende gegarandeerd kunnen worden. De politievakbonden vragen meer middelen en personeel voor de bewaking van het domein. Brussels parlementslid Hannelore Goeman (sp.a) ziet een andere oplossing: verklein de perimeter en stel de rest van het park open voor de bevolking.

Het koninklijk domein in Laken vormt met 186 hectare het grootste park in Brussel. Dat komt ongeveer overeen met 279 voetbalvelden en het is daarmee zelf groter dan sommige gemeenten in het Brussels Gewest. Dit domein is niet toegankelijk voor het publiek en moet dus helemaal omheind en beveiligd worden. Na enkele recente incidenten vraagt ACOD om meer investeringen en minstens 50 extra personeelsleden.

Voor Brussels parlementslid Hannelore Goeman (sp.a) is er andere en beter oplossing: “Ik vind het onverantwoord om nu extra geld te investeren in de beveiliging van een park dat toch niemand te zien krijgt. Ik pleit voor een andere ‘out of the box’ oplossing, letterlijk dan. Bespaar op de beveiligingskosten door de perimeter te verkleinen en geef de rest van dit prachtige park aan de mensen. Brussel heeft namelijk een sterke nood aan groene en recreatieve ruimte voor haar groeiende bevolking. Een win win dus”,  aldus Goeman.

Hannelore Goeman