Nachtbus 71 slaat aan

Hannelore Goeman (sp.a) is blij met de resultaten

De nachtbus 71 naar de VUB en ULB is in november ingevoerd door minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) op vraag van studentenorganisaties. Uit een tussentijdse evaluatie blijkt dat de nieuwe nachtlijn op donderdagnacht succes heeft, met een verdubbeling van het aantal reizigers na middernacht. Dat blijkt uit het antwoord op een vraag door Brussels parlementslid Hannelore Goeman (sp.a).

Donderdag is traditioneel een uitgangsavond in studentenmiddens. Daarom vroegen studentenverenigingen al langer om het stadscentrum ook na één uur ’s nachts te verbinden met de campussen van de ULB en de VUB.

Pascal Smet startte in november een proefproject om bus 71 voortaan tot vier uur ’s nachts te laten rijden. Met succes, zo blijkt. Het aantal passagiers na middernacht is verdubbeld en is bijna vergelijkbaar met de reizigersaantallen van de Noctislijnen 08 en 09 die de campus verbinden op vrijdag- en zaterdagnacht.

De passagiers zijn vooral studenten. De helft van de reizigers heeft een schoolabonnement, een op vijf heeft een eenmalig ticket of beurtrittenkaart. De rest van de reizigers heeft een gewoon abonnement.  Dankzij de goede resultaten wordt het initiatief verdergezet.

Hannelore Goeman is tevreden met het resultaat en hoopt dat nog meer studenten de nachtbus zullen nemen:

“De campussite in Elsene is een eiland, die ver van het centrum ligt. Met de nachtbussen komen de jongeren ook eens in het centrum en proeven ze van het nachtleven. En zo leren die jongeren de stad ook beter kennen. Als ze de stad beter kennen, gaan ze er ook van houden. Na hun studies blijven ze hier dan ook gemakkelijker plakken. En worden zij de Brusselaars van morgen. Of toch zeker de beste ambassadeurs van onze stad daarbuiten. Daar ben ik van overtuigd.”

Hannelore Goeman Brussels volksvertegenwoordiger sp.a, sp.a fractie BHG – RVG
Over sp.a fractie Brussels Parlement