Net Brussel wint tweede ABC-prijs

Volgens cijfers opgevraagd door Brussels parlementslid Hannelore Goeman (sp.a) woont amper de helft van de ambtenaren van het Brussels Gewest in Brussel. sp.a wil dat er bijkomende inspanningen komen om dit cijfer op te krikken. Voor het tweede jaar op rij, rijkt Hannelore Goeman daarom een ‘ABC label’ uit aan de administraties die het goed doen. ABC staat voor Appellation Bruxelloise Controlée.

Slechts iets meer dan helft (51,1%) van alle jobs in Brussel wordt ingevuld door Brusselaars. Dit grote onevenwicht is niet zo goed voor de werkloosheid, de mobiliteit en de leefbaarheid in onze stad. Uit cijfers van Hannelore Goeman (sp.a) blijkt dat de Brusselse gewestelijke administraties het nauwelijks beter doen met maar 51,8% .

Veel te weinig”, aldus Hannelore Goeman. Het parlementslid vindt dat de overheid een voorbeeldfunctie moet vervullen: “Hoe kan je nu verwachten dat bedrijven Brusselaars aannemen als de overheid zelf liever voor pendelaars kiest? Het Gewest moet de daad bij het woord voeren. Er zit heel wat talent onder Brusselaars. Bovendien zijn ze meer betrokken bij hun stad en begrijpen ze  beter de realiteit en de noden van onze stad. Het loont om deze investering te doen.”

Om Brusselse overheidsdiensten hierin aan te moedigen reikt sp.a voor de tweede keer ABC-keurmerken uit. ABC staat voor Appellation Bruxellois Controlée, een woordspelling op de beschermde oorsprongsbenaming AOC in Frankrijk, die onder meer voor wijnen wordt gebruikt.

Dit jaar gaat het keurmerk naar het Brusselse agentschap Ondernemen Hub.brussels, Net Brussel en Actiris. Hub Brussel scoort het hoogst: 70,5% Brusselse werknemers. De brandweer en hulpdiensten (DBDMH) doen het net als vorige jaar slecht: maar 27,3% van hun werknemers is Brusselaar.

Er bestaat ook een kwaliteitslabel voor de administraties die het afgelopen jaar de meeste inspanningen hebben geleverd om Brusselaars tewerk te stellen,  de Aspiration Bruxelloise Controlée. Dit jaar gaat het keurmerk naar Net Brussel, Innoviris en Actiris. De slechte leerlingen zijn de Brusselse watermaatschappij en de Brusselse Brandweer.

Bijlage 1: Appellation Bruxellois Controlée (totaal aandeel Brusselaars - augustus 2018)

Aantal Brusselaars

Totaal werknemers

Percentage

Hub.brussels

70,5%

Net Brussel

69,6%

Actiris

64,3%

CIBW (informatica)

33,3%

Brussel Openbaar Ambt

32,4%

DBDMH (brandweer)

27,3%

Bijlage 2: Aspiration Bruxelloise Controlée (aanwervingen 2017)

Aantal Brusselaars

Totaal werknemers

Percentage

Net Brussel

91,5%

Innoviris

90,0%

Actiris

88,5%

GGC

44,4%

DBDMH (brandweer)

35,0%

Brusselse Watermaatschappij

25,0%

Opmerkelijk, de nieuwe overheidsinstelling Brussel Openbaar Ambt scoort zelf erg laag (32,4%) inzake het tewerkstellen van Brusselaars. Toch rekent Hannelore Goeman erop dat dit agentschap voor een kentering zal zorgen, de ‘verbrusseling’ van de administraties is tenslotte één van haar opdrachten:

“Overheidsdiensten zoals Hub.brussels en Net Brussel tonen dat het kan om meer Brusselaars aan te werven, ongeacht het opleidingsniveau. Brussel Openbaar Ambt moet er voor zorgen dat de andere administraties deze goede voorbeelden volgen. Te beginnen bij zichzelf.”

Hannelore Goeman Brussels volksvertegenwoordiger sp.a, sp.a fractie BHG – RVG
Over sp.a fractie Brussels Parlement