sp.a Brussel gaat met open burgerlijst naar de gemeenteraadsverkiezingen

Dinsdag 8 mei 2018 — De afdeling van sp.a Brussel stad besliste gisterenavond om met een open burgerlijst naar de gemeenteraadsverkiezingen te gaan. Ans Persoons trekt de lijst.  Het programma van de lijst wordt bepaald via een participatief traject.  De eerste namen en speerpunten zullen later deze maand bekendgemaakt worden.

“De afgelopen weken en maanden spraken we met talloze Brusselaars. Één ding keert telkens terug: we moeten in deze stad op een andere manier aan politiek gaan doen. Deze samenwerking is daarop een antwoord. Er zullen geëngageerde Brusselaars op onze lijst staan uit alle wijken en gemeenschappen die onze stad rijk is. Het is een heel diverse groep mensen die we hebben samengebracht. Ze delen allemaal dezelfde hunker naar een socialer, duurzamer en progressiever stadsbestuur dat de bewoners op de eerste plaats stelt,” zegt Ans Persoons.

“We gaan heel participatief te werk. Het is de groep die samen het programma zal schrijven. De afdeling heeft mij en het bestuur het mandaat gegeven om daarmee aan de slag te gaan en we vliegen er direct met volle goesting in!” aldus Persoons die een superdiverse lijst met een gedurfd programma belooft.

Brussels Minister Pascal Smet  komt in oktober niet op. “Na goed nadenken en na twaalf jaar gemeenteraad wil ik geen lokaal mandaat meer opnemen en in de geest van de decumul is het tijd voor lokale vernieuwing en verbreding. Meedoen aan een verkiezing om indien verkozen direct ontslag te nemen is oude politieke cultuur. Bovendien wil ik me volledig op het Gewest kunnen concentreren en daarna de verkiezingen van 26 mei. Uiteraard zal ik met veel goesting meewerken aan dit stadsproject en zal ik Ans persoonlijk en ons team enthousiaste Brusselaars voluit steunen, ook in de campagne. De stad heeft nood aan zuurstof en dit initiatief is daar het perfecte antwoord op,” zegt Pascal Smet.

Mathias Dobbels Woordvoerder at Kabinet Minister Pascal Smet