sp.a Brussel vertrekt met de boot naar klimaattop in Parijs

Zondag 22 november 2015 — In 2009 fietsten Jef Van Damme (sp.a), Brussels parlementslid en Willem Stevens (sp.a), schepen van duurzame ontwikkeling in Sint-Gillis, naar de klimaattop in Kopenhagen. Het klimaatprobleem is er ondertussen ernstiger op geworden en daarom dat ze – zes jaar later – opnieuw naar de klimaattop in Parijs gaan. Dit keer met de boot, de Climate Boat.

Op maandag 23 november stappen Jef en Willem op een binnenschip dat hen op een week tijd helemaal naar Parijs zal voeren. Hiermee willen ze zoals vele burgers en organisaties persoonlijk hun steentje bijdragen aan de strijd tegen de opwarming van de aarde.

“Onze opzet is meervoudig. Ten eerste, willen we zo veel mogelijk aandacht genereren voor de problematiek. Hoe groter het draagvlak bij de bevolking voor een ambitieus akkoord, hoe groter de moed van de politici die in Parijs over onze toekomst gaan beslissen. Daarnaast willen we onderweg innovatieve en klimaatvriendelijke projecten bezoeken die als inspiratie kunnen dienen voor toepassingen in Brussel. Tot slot, zullen we via onze blog en via sociale media regelmatig rapporteren over de gevolgen van de klimaatsverandering, maar ook over mogelijke oplossingen en opportuniteiten” aldus Jef

Net zoals in 2009 verplaatsen Jef en Willem zich met een duurzaam vervoersmiddel. Ze reizen deze keer mee met een binnenschipper van CERES, een Brussels bedrijf dat dagelijks graan laat aanvoeren uit Noord Frankrijk. Hiermee willen ze het ook potentieel van de Haven van Brussel aantonen als alternatief voor het transport over de weg. Dat maakt het avontuur voor Willem des te bijzonder:

“Mijn grootvader was binnenschipper en mijn moeders jeugd speelde zich voor een groot stuk af op een boot. Het is echt een aparte wereld die ik ken van familiefoto’s en familieverhalen. Deze reis wordt voor mij dus zowel één naar het verleden als naar de toekomst. De waterwegen vormen de groene snelwegen van morgen. Terwijl onze wegen dichtslippen, houdt een groot binnenschip al snel 100 vrachtwagens van de weg en verbruikt het vier tot zeven keer minder brandstof per tonkilometer. Ik denk wel dat mijn grootvader fier zou zijn als hij mij dit vandaag ziet promoten”, aldus Willem

Net als naar Kopenhagen laten Jef en Willem zich per afgelegde kilometer sponseren voor het goed doel. De opbrengst gaat integraal naar GOOD PLANET. Een organisatie die werkt rond de sensibilisering van kinderen en jongeren rond duurzaamheid.

Daarnaast wordt er tijdens de reis elke dag een rapport gepubliceerd over de stand van het klimaatbeleid in Brussel. Een eerste rapport over de uitstoot van broeikasgassen staat alvast op de website. Men kan hier ook dagelijkse updates vinden van de avonturen van Jef en Willem op de waterweg. www.climateboat.org

De Climate Boat vertrekt op maandag 23 november 2015 om 9u aan de de kaaien van CERES (Vilvoordselaan 300, 1130 Brussel). Op zaterdag 28 november komen ze aan in Parijs.

Willem Stevens

Schepen voor Duurzame Ontwikkeling in Sint-Gillis