Sterke stijging aantal verkeersdoden in Brussel is verontrustend

Jef Van Damme (sp.a) pleit voor een verhoging van de pakkans voor overdreven snelheid en alcohol

Dinsdag 6 maart 2018 — Het aantal verkeersdoden in Brussels steeg van 11 in 2016 naar 20 in 2017, bijna een verdubbeling. Dat antwoorde Brussels staatssecretaris bevoegd voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets op een parlementaire vraag van Jef Van Damme (sp.a).

De cijfers zijn erg verontrustend. In 2017 stierven 15 verkeersslachtoffers ter plaatse in Brussel, tegenover 9 in 2016. Wanneer men het aantal mensen telt dat overlijdt binnen de 30 dagen na een ongeval stijgt het aantal Brusselse verkeersslachtoffers van 11 in 2016 naar 20 in 2017. Dit is een trendbreuk met de daling de voorbije jaren en de daling in Vlaanderen en Wallonië.

Van Damme pleit voor sterke maatregelen: “Uit alle onderzoeken blijkt dat vooral het gedrag in het verkeer leidt tot verkeersonveiligheid en verkeersongevallen. Met dit gedrag is in Brussel duidelijk een probleem. De controles op vooral snelheid en alcohol moeten worden opgevoerd, enkele een hoge pakkans leidt tot gedragsverandering.”

Eerder kondigde bevoegd staatssecretaris Debaets aan een ‘Staten-generaal van de Verkeersveiligheid in Brussel’ te willen organiseren. Jef Van Damme steunt dit idee, op voorwaarde dat uit het overleg tussen de Staatssecretaris, de politiezones en de gemeenten duidelijke doelstellingen en afspraken volgen om het aantal controles in Brussel sterk op te drijven.

“We hebben, geconfronteerd met deze cijfers, niet de tijd om ons te verliezen in vage plannen of beloftes,” aldus Van Damme. “Als de Staten-generaal een concreet plan kan uitwerken om het aantal snelheids- en alcoholcontroles sterk te verhogen, kan dat wel op onze steun rekenen”.

Jef Van Damme fractieleider sp.a Brussels parlement at sp.a fractie BHG – RVG